Seronoknya Intermediate Fasting.

Diet Intermittent Fasting selalu dikaitkan dengan kaedah cara makan untuk kuruskan badan
walaupun sebenarnya sangat berkait rapat dengan kesihatan . Intermittent Fasting atau puasa singkat yang mana masa tidor pun diambil kira kerana ianya sangat popular dimasa kini kerana lonjakan obesiti di Malaysia.

Tujuan asas IF ini adalah untuk mengatur pola makanan harian kita, menjadikannya sebagai life style
untuk kesihatan usus yang berkerja keras sepanjang hari. Dengan merehatkan usus kita selama
8/12/16 jam dapat membantu organ ini merembeskan asid tertentu untuk mencerna makanan dengan lebih teratur dan sihat. Kesian usus kita asyik bekerja tanpa rehat.




Dalam tempoh berdiet atau Intermittet Fasting  ini juga , kita perlu mengambil kira zat dan serat dalam pemakanan semasa Intermittent fasting sebab semua ini akan memberi kesan kepada kesihata tubuh kita dalam jangka panjang. pemakanan yang sihat dan seimbang.  Ini juga mempengaruhi kejayaan IF seseorng yang rata2 mengharapkan cantik dan sihat diakhir usaha2 yang dilakukan. Pengambilan makanan konsep suku2 setengah sangat popular. Semasa program ini berjalan . suku2 setengah ini bermaksud mengurangkan pengambilan kelori (suku)dengan sumber protein juga suku dan sumber serat setengah hidangan.




Ada beberapa pilihan Intermittent fasting ni, 

Bagi orang Islam berpuasa selama 16 jam bolih juga dikaitkan dengan Intermittent Fasting, bezanya orang Islam berpuasa sepenohnya , dalam Intermittent Fasting membenarkan minum air sepanjang tempoh  berpuasa . Berpuasa bagi muslim telahpun diamalkan dan di ajar oleh Rasullah sejak zaman 
nya lagi.

Berpuasa selama 12 jam ,kaedah in dipanggil Overnight fasting. Mengakhiri makan pada pukul 8 malam dan mengmbil sarapan pagi pada pukul 8 pagi keesokkan harinya.Sangat sesuai bagi yang nak mulakan Intermittent Fasting.  Sangat digalakkan mengambil makanan yg tinggi kandungan protein berasaskan tumbuhan dan dapatkan complete nutrient (zat) untuk pemulihan kesihatan. Penting untk kita ketahui juga membekalkan zat secukupnya akan memberikan tidor yang qualiti bangun pagi yag sangat menyihatkan tuboh  badan sesaorang.


Pilihan Intermittent Fasting selama 8 jam pula , berpuasa pada siang hari. kalau biasanya mengambil makanan 3 kali sehari, dalam kaedah ini., dicadangkan makan 2 kali sehari.  konsep suku2 setengah masih disarankan untuk mengawal kalori dan pengambilan lemak.

Untuk dapatkan result yg memuaskan cuba  elakkan makan modifide food , saperti biskut, naggut, roti dan lain2 ..senang nak faham, setiap kali nak makan, pastikan ada tak pokok roti ke? ada pokok pizza?
amalkan makanan Halalan Toyyiba yg Allah jadikan untuk kita mahluk di muka bumi ini.

Sebenarnya ada banyak pilihan Intermittet Fating ni, konsep Eat-Stop-Eat, Alternate Fasting dan banyak lagi. 

Kesan Intermittent Fasting

Mengambil sedikit makanan dan mengurangkan pengambilan kelori dalam tempoh yang panjang membantu membakar lebih banyak lemak yang tersimpan lama dalam badan untuk tuboh membekalkan tenaga yg diperlukan sepanjang hari.

Makanan yang dimakan sepanjang hari akan dipecahkan olih enzim didalam perut sebagai molikul kecil dalam saluran darah. kemudian semua molikul ini akan menjadi gula dan ditukarkan kepada tenaga yang digunakan sepanjang hari. Olih itu,pengambilan gula adalah dilarang semasa tempoh Intermittet Fasting ini .

untuk dapatkan maklumat lanjut, bolih klik INTERMITTENT FASTING sebagai rujukan.

#blogmegashaklee
#shakleethrieve2023
#shakleetriumph2023

                                             Pengedar Shaklee Setapak Kuala Lumpur
                                                               Shima
                                                  wasuup 0122354363







 

Comments

  1. Salam Jumaat. Jalan-jalan sambil Singgah baca dan tinggal jejak. Tak sabar nak baca perkongsian pengalaman akak bersama shaklee selama lebih 25 tahun. Keep sharing ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome alinalan, salam perkenalan
      in shaa Allah otw bljr menulis , akk try my best diusia emas ni, u oll my insperasi to do all this.

      Delete

Post a Comment